Het succes van je SEA campagnes zijn sterk afhankelijk van je targeting. Adverteer op de zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt. Maar hoe vind je die zoekwoorden? Door een zoekwoordonderzoek te doen. In deze blog neem ik je mee in het proces van een zoekwoordonderzoek, zodat je de beste zoekwoorden kunt vinden die jouw advertentieprestaties verbeteren.
Wat is een zoekwoordonderzoek
Een zoekwoordonderzoek is een cruciaal onderdeel binnen het adverteren in de zoekmachines. Bij een zoekwoordonderzoek ontdek je welke zoektermen potentiële klanten gebruiken om jouw product of dienst te vinden. Waarom is dit belangrijk? Door inzicht te hebben in welke woorden of zinnen jouw doelgroep zoekt, kun je jouw targeting en advertenties daar op laten aansluiten. Dit verhoogt de kans op relevante klikken en conversies.
Het eindproduct van een zoekwoordonderzoek is vaak een document of spreadsheet met daarin alle potentiële zoekwoorden voor jouw bedrijf opgesplitst per thema, product of categorie.
De basisprincipes van een zoekwoordonderzoek
Bij het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek zijn er een aantal kernprincipes die belangrijk zijn, namelijk: het zoekvolume, intentie en concurrentie.
In deze afbeelding zien we dat er op het zoekwoord online marketing bureau gemiddeld 2.400 keer per maand wordt gezocht, dit is een gemiddelde van de laatste 12 maanden. De concurrentie is normaal, maar de verwachte klikprijs die je betaalt voor bovenaan de pagina ligt tussen de 4,55 en 9,90 (volgens Google). Dat is best veel voor een zoekwoord waarbij de intentie niet meteen duidelijk is. Iemand die op online marketing bureau zoekt kan daadwerkelijk op zoek zijn naar de dienstverlening, maar het kan ook iemand zijn die benieuwd is wat een bureau precies is.
Op de zoekterm online marketing uitbesteden zit veel minder zoekvolume, maar de intentie van het zoekwoord is anders. De kans dat iemand die hierop zoekt op zoek is naar een agency die hem wil helpen bij zijn online marketing is groot. De kans dat je op dit zoekwoord conversies binnen haalt, is groter.
Naast het zoekvolume geeft de zoekwoordplanner ook concurrentie aan. Hoe hoger de concurrentie, hoe meer adverteerders op het zoekwoord adverteren. Maar laat je niet afschrikken door hoge concurrentie op een zoekwoord. Als het zoekwoord een commerciële intentie heeft én past bij jouw product dienst, waarom zou je er dan niet op adverteren?
Het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek in 4 stappen
Het uitvoeren van het zoekwoordonderzoek is een gestructureerd proces. Maar als je de juiste stappen volgt, helpt dit om de belangrijkste zoekwoorden voor jouw bedrijf te vinden.
- Voorbereiding
Nog voordat je begint, maak je een lijst met mogelijke zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product of dienst. Zoals termen die binnen het bedrijf gebruikt worden, maar ook termen die klanten gebruiken voor jullie producten of diensten. Of er zoekvolume op deze woorden zit, ontdek je later.
- Gebruik een zoekwoorden tool
Er zijn verschillende zoekwoorden tools die je het volume van een zoekwoord kunnen geven. Tools zoals SEMrush, Ahrefs of Ubersuggest. Maar ook Google Ads heeft een zoekwoorden tool, genaamd de zoekwoordplanner. Deze gebruik ik zelf altijd om zoekvolumes van zoekwoorden te achterhalen.
- Analyseren van de gevonden zoekwoorden
Beoordeel je gevonden zoekwoorden op zoekvolume, intentie en concurrentie. Een zoekwoord met veel volume, maar een niet commerciële intentie gaat wellicht wel verkeer opleveren maar geen conversies.
- Het groeperen van de zoekwoorden
Groepeer alle gevonden zoekwoorden op basis van thema, intentie en zoekvolume. Zo creëer je een overzichtelijk document die je gaat helpen bij het bepalen van de juiste campagnes en advertentieteksten.