Google Ads

8 Tips om het maximale uit je Google Ads conversion tracking te halen

Het plaatsen van advertenties is één ding, maar het écht begrijpen van hun effectiviteit is een ander verhaal. Of je nu een ondernemer bent of marketeer, je wilt weten welke advertenties zorgen voor de acties die ertoe doen, zoals aankopen, aanvragen of inschrijvingen. Conversietracking in Google Ads is daarom onmisbaar. Hiermee krijg je helder inzicht in de waarde van je campagnes en kun je ze optimaal bijsturen.

In deze blog ontdek je 8 waardevolle tips om het maximale uit je conversietracking te halen. Volg deze checklist stap voor stap en zorg ervoor dat je geen belangrijke gegevens misloopt. Zo kun je jouw campagnes nog beter optimaliseren en gericht sturen op succes.

Conversion tracking checklist

1. Staan je conversies primair of secundair ingesteld?

Google Ads optimaliseert alleen op primaire conversies. Zorg er dus voor dat de juiste conversies als primair staan ingesteld en eventuele minder belangrijke acties als secundair. Zo richt Google zich op de waardevolle acties voor jouw bedrijf.

2. Maak gebruik van soft conversies

Naast harde conversies, zoals aankopen, zijn soft conversies (bijv. kliks of paginaweergaven) een waardevolle aanvulling. Deze geven inzicht in de klantreis en helpen je om ook het gedrag vóór de daadwerkelijke conversie te analyseren. Hiermee kun je de volledige funnel verbeteren.

3. Geef je een waarde mee aan je conversies

In Google Ads kun je aan elke conversie een specifieke waarde toekennen. Als je weet hoeveel een conversie voor je waard is, kun je die waarde invoeren. Weet je dit niet precies? Voer dan een geschatte waarde in. Dit helpt Google om te begrijpen welke conversies de meeste waarde hebben voor jouw bedrijf, zodat campagnes daarop kunnen sturen.

4. Controleer of de aantallen goed geteld worden

Sommige conversies wil je meerdere keren tellen, bijvoorbeeld wanneer een klant meerdere producten koopt. Andere conversies, zoals een leadformulier, wil je slechts één keer tellen. Controleer of de juiste instellingen hiervoor zijn geselecteerd om de meest accurate data te verzamelen.

5. Controleer de attributie

Met attributie bepaal je hoe conversies worden toegeschreven aan interacties met je advertenties. Kies voor een model dat past bij de klantreis, bijvoorbeeld data-driven of laatste klik. Zo kun je beter bepalen welke advertenties het meest bijdragen aan conversies.

6. Staat verbeterde conversies aan?

Verbeterde conversies (enhanced conversions) zorgen voor nauwkeurigere metingen door extra data te verzamelen. Zorg dat deze optie ingeschakeld is voor betere inzichten, al werkt het alleen bij conversies zoals aankopen en niet bij kliks.

7. Controleer of al je website conversies zijn ingesteld

Controleer regelmatig of alle formulieren en belangrijke acties op je website als conversies zijn ingesteld. Dit voorkomt dat je waardevolle gegevens misloopt en zorgt ervoor dat je volledige inzicht hebt in de prestaties van je website.

8. Test je conversies in Google Tag Manager

Voordat je campagnes live gaan, is het belangrijk om te testen of je conversies correct gemeten worden. Gebruik Google Tag Manager om te verifiëren dat alle tags goed werken en zorg ervoor dat je data vanaf het eerste moment betrouwbaar is.

Conclusie

Met deze tips zorg je ervoor dat je Google Ads campagnes optimaal gebruikmaken van conversietracking. Door je instellingen regelmatig te controleren en aan te passen, haal je het maximale uit je advertenties en kun je gericht optimaliseren voor betere resultaten.

Loop je tegen uitdagingen aan bij je Google Ads tracking, of heb je hulp nodig bij je Google Ads campagnes? Neem contact op met onze expert. We helpen je graag verder om je campagnes nog succesvoller te maken!

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Tijd voor een afspraak!

Naam
E-mailadres of telefoonnummer
Bedankt. Uw bericht is ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Luc Visser
SEO expert
Wil jij met onze expert sparren?
]