Search Engine Advertising (SEA) is een belangrijk onderdeel van digitale marketing waarmee veel bedrijven hun zichtbaarheid in zoekmachines kunnen vergroten door advertenties te plaatsen bij relevante zoekopdrachten, boven de organische zoekresultaten. Door effectief gebruik te maken van SEA kunnen bedrijven hun doelgroep bereiken op het moment dat deze actief op zoek is naar hun producten of diensten.
De digital marketing wereld verandert continu. Met het oog op 2025 is het belangrijk om te begrijpen welke veranderingen en trends er in 2025 aankomen. Van het einde van verbeterde CPC tot de groeiende rol van AI, we zetten de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij.
Zoekcampagnes: Het einde van Verbeterde CPC
Een van de grootste wijzigingen in Google Ads is het beëindigen van verbeterde CPC op 25 maart 2025. Alle campagnes die nog gebruik maken van deze biedstrategie worden automatisch omgezet naar handmatige CPC, maar je kunt ze van tevoren ook aanpassen natuurlijk.
Bij Handmatige CPC heb je volledige controle over je biedingen, het vereist echter veel expertise en ervaring. Het kan tijdrovend zijn, en moeilijk zijn om geautomatiseerde biedstrategieën te verslaan. Veel adverteerders zullen daarom overstappen naar automatische biedstrategieën zoals Klikken maximaliseren, Doel CPA of Conversies maximaliseren om hun campagnes efficiënter te beheren.