Google Ads

SEA Trends in 2025: wat betekent dit voor de marketeers?

Search Engine Advertising (SEA) is een belangrijk onderdeel van digitale marketing waarmee veel bedrijven hun zichtbaarheid in zoekmachines kunnen vergroten door advertenties te plaatsen bij relevante zoekopdrachten, boven de organische zoekresultaten. Door effectief gebruik te maken van SEA kunnen bedrijven hun doelgroep bereiken op het moment dat deze actief op zoek is naar hun producten of diensten.

De digital marketing wereld verandert continu. Met het oog op 2025 is het belangrijk om te begrijpen welke veranderingen en trends er in 2025 aankomen. Van het einde van verbeterde CPC tot de groeiende rol van AI, we zetten de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij.

Zoekcampagnes: Het einde van Verbeterde CPC

Een van de grootste wijzigingen in Google Ads is het beëindigen van verbeterde CPC op 25 maart 2025. Alle campagnes die nog gebruik maken van deze biedstrategie worden automatisch omgezet naar handmatige CPC, maar je kunt ze van tevoren ook aanpassen natuurlijk. 

Bij Handmatige CPC heb je volledige controle over je biedingen, het vereist echter veel expertise en ervaring. Het kan tijdrovend zijn, en moeilijk zijn om geautomatiseerde biedstrategieën te verslaan. Veel adverteerders zullen daarom overstappen naar automatische biedstrategieën zoals Klikken maximaliseren, Doel CPA of Conversies maximaliseren om hun campagnes efficiënter te beheren.

De rol van AI in Google Ads

AI groeit enorm hard, ook in Google Ads wordt er steeds meer AI gebruikt. Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol, van het optimaliseren van biedstrategieën tot het genereren van advertentie teksten en afbeeldingen. AI kan helpen om advertenties dynamisch aan te passen, waardoor je campagnes efficiënter worden. Hoewel de technologie nog niet perfect is, biedt het steeds meer mogelijkheden om stockfoto’s te vervangen door AI gegenereerde visuals en koppen.

Met behulp van AI kunnen advertenties sneller worden opgezet, met automatisch gegenereerde ad copy en dynamische visuele elementen. Dit leidt tot meer variatie in creativiteit, waardoor advertenties relevanter en effectiever worden. Hierdoor hoeven marketeers minder tijd te besteden aan repetitieve, operationele taken en kunnen zij zich meer richten op strategische beslissingen.

CPC Inflatie: Stijgende Klikprijzen

Een andere trend die marketeers in de gaten moeten houden, is de voortdurende stijging van CPC (kosten per klik). Ondanks een dalend aantal klikken, blijven de kosten per klik stijgen, vooral in competitieve markten zoals financiën, retail en services. Dit betekent dat het nog belangrijker wordt om campagnes zorgvuldig te optimaliseren om een positief rendement op investering (ROI) te behouden. Automatische biedstrategieën kunnen helpen om kosten te beheren, maar slimme targeting en advertentiecreativiteit zijn ook cruciaal.

Video wordt steeds belangrijker

Een trend die we de laatste jaren eigenlijk altijd terug zien komen. Video is al jaren een belangrijk onderdeel van SEA, maar in 2025 wordt dit alleen maar groter. Google zal bestaande videocampagnes omzetten naar Demand Gen-campagnes, een campagnevorm die sinds eind 2023 beschikbaar is in Google Ads. 

Hierin heeft de gebruiker meer flexibiliteit en verbeterde targetingopties. Adverteerders kunnen hierin meer visuele content zoals video’s en afbeeldingen gebruiken dan in de traditionele video campagnes. 

Google introduceert begin 2025 ook een migratietool om de adverteerders te helpen de campagnes eenvoudig om te zetten naar Demand Gen.

Meer inzicht in campagne prestaties

Er komt steeds meer inzicht in campagne prestaties voor de marketeer, en dan vooral in Performance Max campagnes. Performance Max is sinds 2022 een steeds belangrijker campagnetype in Google Ads, maar in welk netwerk de ads vertoond worden, en waar de conversies behaald werden, was niet beschikbaar. 

Gelukkig zijn er slimme marketeers, die scripts hebben ontwikkeld die dat wel inzichtelijk maken. Maar gelukkig voert Google zelf ook steeds meer updates door, waarbij we meer inzicht krijgen in prestaties van de Performance Max campagnes. Zoals het zien van Display plaatsingen, zoekwoorden waarop advertenties getoond zijn, en dus ook de mogelijkheid om zoekwoorden uit te sluiten op accountniveau.

Een nieuwe optie in de itemgroepen van Performance Max is dat je beeldadvertenties kunt toevoegen, zodat ze beter aansluiten bij het display-netwerk. Dit zorgt ervoor dat je advertenties visueel aantrekkelijker zijn en relevanter voor de doelgroep, wat de prestaties van je campagnes ten goede komt.

Wat betekent deze ontwikkelingen voor de digital marketeers?

Voor online marketeers betekent dit dat ze meer tijd kunnen investeren in strategie in plaats van zich te richten op operationele taken. Dankzij AI kunnen campagnes sneller worden opgezet en aangepast. Met een dieper inzicht in Performance Max kunnen marketeers effectiever optimaliseren. Dit stelt hen in staat om meer resultaatgericht te werken, terwijl ze gebruikmaken van geautomatiseerde oplossingen voor het creëren van advertentieteksten, afbeeldingen en biedstrategieën.

Meer weten over de ontwikkelingen van Google Ads, of heb je hulp nodig bij je campagnes? Neem contact met ons op.

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Tijd voor een afspraak!

Naam
E-mailadres of telefoonnummer
Bedankt. Uw bericht is ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Luc Visser
SEO expert
Wil jij met onze expert sparren?
]