Focus op Helpfull Content
Google waardeert "people first" content. Dit betekent dat je content moet schrijven voor je lezers en minder moet gaan schrijven voor de zoekmachines. Deze aanpak zorgt ervoor dat je content echt waarde toevoegt en de lezer centraal staat.
Beantwoord vragen, los problemen op en biedt waardevolle informatie die direct aansluit bij de zoekintentie van je gebruikers.
Zorg voor een Geweldige Pagina-Ervaring
Zoekmachines belonen websites die een goede pagina-ervaring bieden. Dit betekent dat je niet alleen moet focussen op de inhoud, maar ook op de technische aspecten van je site. Zorg ervoor dat alles soepel werkt, snel laadt en gebruiksvriendelijk opgebouwd is. Zowel voor de desktopweergave als de mobiele ervaring.
Bepaal de Zoekintentie
Het begrijpen van de zoekintentie van je gebruikers is cruciaal. Dit betekent dat je na moet gaan wat je bezoekers precies willen zien en je content daarop afstemmen. Hiervoor helpt het enorm om de exacte customer journey in kaart te brengen. Vanuit hier kan je per fase in de online marketing funnel gaan uitdenken waar de bezoeker behoefte aan heeft.
Tip: Gebruik longtail zoekwoorden die specifiek zijn, weinig zoekvolume en een lage concurrentie score hebben.
Beoordeel Zelf je Content
Om ervoor te zorgen dat je content aan de nieuwste richtlijnen van Google voldoet, kun je jezelf continu kritische vragen stellen tijdens het schrijven of beoordelen van je content:
- Is jouw content uniek en origineel t.o.v. concurrenten
- Raak je zelf geïnspireerd door je eigen content?
- Zou je je eigen content delen met anderen?
- Is de content geschreven door een expert?
- Komt alle expertise uit eerste hand?
- Voldoet je content aan de zoek behoeften van de lezer?
- Bied je content echt nieuwe waarde?
Als je op een van deze vragen "nee" antwoordt of geen overtuigende "ja" kunt geven, is het tijd om je content te gaan optimaliseren.
Wat willen jouw bezoekers eigenlijk?
- Concrete informatie
- Duidelijke antwoorden op vragen
- Kwalitatieve en betrouwbare informatie
- Concrete voorbeelden
- Een fijne en gemakkelijke gebruikservaring
Laat de Expert aan het Woord
Bij people first content laat je de echte experts spreken. Dit kunnen klantenservice medewerkers zijn of de mensen binnen je bedrijf met de meeste kennis van zaken. Ze kennen de zoekintenties, de vragen van de klant en de belangrijkste USP’s van je product of dienst.
Door deze principes te volgen, kun je content creëren die niet alleen helpt om nieuwe websitebezoekers aan te trekken, maar ook je autoriteit en betrouwbaarheid verhoogt. Ga zelf aan de slag met E-E-A-T en zie hoe je website groeit!