Ontwikkeling van SEO-strategie

Dierentuin ARTIS - SEO-strategie en aanpak

Meetbare resultaten

44%
extra bezoekers via organisch verkeer
39%
Extra sessies via organisch verkeer
89/100
Website audit score

'Een website audit score van (89/100)'

Jaarlijks bezoeken meer dan 1,4 miljoen mensen dierentuin ARTIS en bijbehorend museum Micropia. Toch moet dierentuin Artis concurreren met andere attracties (in Amsterdam) én dus ook aan marketing doen

Dierentuin ARTIS is de oudste dierentuin van Nederland. Op deze bijzondere plek komen natuur, cultuur en erfgoed samen. Elke boom, elk dier, elk gebouw en elke microbe vertelt een eigen verhaal. De verhalen van ARTIS bestaan al sinds 1838.

De uitdagingen

Toen wij in beeld kwamen had ARTIS te maken met een terugval in het organisch verkeer en bijbehorende online kaartverkoop. Naar aanleiding daarvan vroeg ARTIS ons om te helpen met een SEO-strategie en praktische aanpak (SEO-traject) om de organische vindbaarheid van ARTIS duurzaam te verbeteren.

Resultaten (na eerste jaar)

  • 44% groei in website bezoekers via organisch verkeer
  • 39% groei in website sessies via organisch verkeer
  • Een website audit score van (89/100)


Review marketingteam Artis & Micropia
(bron:
Google Mijn Bedrijf vermelding Funnel Optimizers)

Luc en Martijn van de Funnel Optimizers zijn uitermate vaardig in het precies in kaart brengen, updaten en verbeteren van alle SEO-gerelateerde werkzaamheden binnen een organisatie. Door hun pro activiteit en brede kennis van hun vakgebied creëren ze kansen en ruimte voor innovatie. Daarnaast zorgen ze ervoor dat een organisatie de juiste informatie aangeleverd krijgt om in te spelen op actuele onderwerpen.

Hoe we het SEO-traject aangepakt hebben.

Stap 1: SEO-analyse en nulmeting

  • Voor een planmatige aanpak van herstel en verbetering hebben we een 0-meting/analyse van de huidige situatie uitgevoerd. In deze analyse hebben we de SEO-hygiëne, de SEO-positie en de (mogelijke) oorzaken van de terugval in organisch verkeer op artis.nl in kaart gebracht. 
  • We hebben we de verbetermogelijkheden van de 3 primaire SEO-domeinen, namelijk techniek, content en autoriteit naar een praktisch actieplan vertaald op basis van prioriteit/impact.

Stap 2: Uitvoering SEO-actieplan

In deze fase zijn we aan de slag gegaan, samen met de online marketeers van Artis, met het SEO actieplan. Daarin hebben we de volgende acties met elkaar opgepakt.

  • Technische issues en optimalisaties opgepakt, instructies gemaakt voor de webbouwer en deze met hen besproken.
  • Zoektermenonderzoek uitgevoerd en clustering van thema’s
  • SEO-contentplan gemaakt o.b.v. zoektermenonderzoek en zoekintentie.
  • Vervolgens zijn we commerciële en informatieve landingspagina’s gaan ontwikkelen.
  • Ook hebben we een Linkbuilding plan opgesteld en uitgevoerd om domeinautoriteit uit te bouwen.

Stap 3: Ontwikkeling SEO dashboard en monitoring

  • Daarnaast hebben we in samenwerking met ARTIS een SEO dashboard gebouwd in Looker studio om de resultaten te monitoren, op te rapporteren en te kunnen bijsturen.
  • We hebben gezamenlijk de KPI’s bepaald. Denk aan:some text
    • Bezoekersaantallen
    • Branded search (zoekvolume op merknaam)
    • Gedrag van bezoekers op de website
    • Belangrijkste landingspagina’s
    • Conversiemomenten

Heb je een online marketing uitdaging en wil je inzicht in je groeikansen? Maak dan vrijblijvend een kennismakingsafspraak.

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Tijd voor een afspraak!

Naam
E-mailadres of telefoonnummer
Bedankt. Uw bericht is ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Luc Visser
SEO expert
Wil jij met onze expert sparren?
]