Tijs Oogmode Opticien in Zwolle - Groei in lokale zichtbaarheid
Meetbare resultaten
'69% meer proefles- en cursus inschrijvingen'
Na het passeren van de Sassenpoort openbaart zich een fraaie winkelstraat in Zwolle. Kleine speciaalzaken met interesse voor de bezoekers en aanbod voor jong en oud. Sinds 2017 is daar Tijs Oogmode bij gekomen.
Met zijn visie op stijl- en smaakvol brillen dragen en zijn specialisatie in een aantal exclusieve merken, zoals Mykita Berlin en Garrett Leight California, is Tijs Oogmode een toevoeging voor de Zwolse binnenstad.
De sfeer in de winkel is ontspannen en de brillen liggen huiselijk gepresenteerd. Gastvrijheid en smaak komen ook terug in de kwaliteit van koffie en thee.
De uitdagingen
Voordat wij in beeld kwamen bestond de mediamix uit traditionele middelen zoals advertenties in lokale kranten. Dit zijn prima kanalen voor het genereren van bereik en naamsbekendheid. De potentie zat juist lager in de funnel. Mensen die zelf proactief op zoek zijn naar een opticien in Zwolle of naar een exclusieve bril.
We zijn een traject gestart waarbij we een nieuwe website zijn gaan ontwikkelen. Met de nieuwe website wilden we meer stijl, beleving en gastvrijheid creëren. Tevens hebben we vanaf het begin rekening gehouden met zoekmachine optimalisatie voor een optimale (lokale) vindbaarheid.
Resultaten 2020
Vanaf het begin van de samenwerking hebben we nauw samengewerkt met Claudia en Tina en hebben continu de te nemen stappen met elkaar geconcretiseerd en opgepakt. Dit heeft geresulteerd in een groei op verschillende gebieden:
- 53% groei in aantal website bezoekers
- 29% groei in het aantal bekeken pagina's per sessie
- 78% groei in de gemiddelde bezoekerstijd op de website
Review
Uitstekend gewerkt met de mannen van Funnel Optimizers. Van het brainstormen tot het uitzetten van een toffe campagne, alles met de juiste insteek. Ook absoluut een goede partij voor het optimaliseren en de vindbaarheid van een website!
Aanpak
Stap 1: Brainstorm en functioneel plan website
- Allereerst zijn we gaan brainstormen over hoe we meer stijl, beleving en gastvrijheid kunnen creëren.
- Tegelijkertijd hebben we een zoektermenonderzoek uitgevoerd om het (lokale) zoekgedrag te inventariseren.
- Vervolgens hebben we een website navigatiestructuur uitgewerkt op basis van het zoektermenonderzoek.
- In deze fase hebben we ook een functioneel plan gemaakt voor een optimale beleving en gastvrijheid.
Stap 2: SEO-strategie en uitvoering SEO-actieplan
Toen de website live was, zijn we aan de slag gegaan met de SEO-strategie en SEO actieplan. Daarin hebben we de volgende acties met elkaar opgepakt.
- SEO-strategie ontwikkelt gericht op lokale zoektermthema’s in combinatie met proposities van Tijs.
- Technische issues en optimalisaties opgepakt, instructies gemaakt voor de webbouwer en deze met hen besproken.
- SEO-contentplan gemaakt o.b.v. zoektermenonderzoek en zoekintentie.
- Vervolgens zijn we commerciële en informatieve landingspagina’s gaan ontwikkelen.
- We zijn begonnen met het schrijven van blogartikelen.
- Ook hebben we een Linkbuilding plan opgesteld en uitgevoerd om domeinautoriteit uit te bouwen.
Stap 3: Ontwikkeling performance dashboard en monitoring
Daarnaast hebben we in samenwerking met Tijs een performance dashboard gebouwd in Looker studio om de resultaten te monitoren, op te rapporteren en te kunnen bijsturen. We hebben gezamenlijk de KPI’s bepaald. Denk aan:
- Bezoekersaantallen
- Branded search (zoekvolume op merknaam)
- Gedrag van bezoekers op de website
- Belangrijkste verkeersbronnen
- Belangrijkste landingspagina’s
- Conversiemomenten
Heb je een online marketing uitdaging en wil je inzicht in je groeikansen? Maak dan vrijblijvend een kennismakingsafspraak.