Sterke groei in de B2B automotive door SEO strategie
Meetbare resultaten
"De bezoekersaantallen vanuit SEO zijn gestegen van ruim 11.000 in 2022 naar ruim 32.500 bezoekers in 2023 en is een groei van 196%"
AUTOproff is een handelsplatform (marktplaats via veilingsysteem) gericht op B2B klanten voor de koop en verkoop van occasion auto’s (in Europa). Het hoofdkantoor zit in Denemarken en het bedrijf is in Scandinavië marktleider.
De uitdagingen
AUTOproff Nederland is in 2019 gestart en sinds 2021 zijn wij het online marketing bureau voor AUTOproff Nederland. AUTOproff heeft ons gevraagd om een online marketingplan uit te werken met twee belangrijke doelen:
- Een doorlopende stroom van nieuwe, kwalitatieve leads genereren.
- De naamsbekendheid van AUTOproff laten groeien onder de B2B automotive doelgroep
Resultaten 2023
- Samen hebben we meer dan 1500 marketing qualified leads gerealiseerd.
- Daaruit zijn ruim 300 nieuwe klanten voor AUTOproff Nederland gekomen.
- De bezoekersaantallen vanuit SEO zijn gestegen van +11.000 in 2022 naar +32.500 bezoekers in 2023 en is een groei van 196%.
- Het zoekvolume op merknaam ‘Autoproff’’ in Nederland is gegroeid met 465%.
Review
Sinds 2021 werk ik heel prettig samen met Funnel Optimizers. Vanuit een duidelijk plan en visie zijn we structureel gaan werken aan meer zichtbaarheid, websitebezoekers en nieuwe leads. Jaar op jaar zien we een groei in de resultaten. Verder loopt de communicatie goed, denkt Funnel Optimizers pro-actief mee en weten ze ideeen pragmatisch uit te werken.
Stephan Tempert, Country manager Benelux voor AutoProff.
Aanpak
Stap 1: Ontwikkeling business model canvas (onderzoeksfase)
- Allereerst hebben we een gezamenlijk met team AUTOproff een business model canvas ingevuld. Met het Business Model Canvas kregen we een duidelijk overzicht van de huidige en gewenste situatie van het bedrijf. Denk hierbij aan samenwerkingspartners, diensten/producten van AUTOproff, wie de (potentiële) klanten van AUTOproff zijn, enzovoort.
- Ook hebben we in deze fase 2 persona’s (klanttypes) uitgeschreven waarin duidelijk werd waar de behoeftes, knelpunten en uitdagingen van de doelgroep lagen. Ook de mediaconsumptie hebben we in kaart gebracht.
Stap 2: Analyse Online Marketing-positie (nulmeting) en uitwerken online marketing aanpak
- Vervolgens hebben we een gerichte analyse van de huidige online marketingpositie gemaakt. Hierin namen we concurrentiepositie, zoekmachine potentieel (zichtbaarheid/vindbaarheid) en website performance mee.
Stap 3: Uitvoering richting groei in online resultaat
In deze fase hebben we een online marketingplan uitgewerkt op basis van de inzichten uit stap 1 en 2 en volgens onze funnel aanpak. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het uitvoeren van de online marketing aanpak (op basis van prioriteit/impact). Onderdelen uit dit plan waren:
- Ontwikkeling van een merkcampagne op basis van behoeftes, knelpunten en uitdagingen van de persona’s. Deze campagne heeft gedraaid op LinkedIn, Google Ads en META advertising.
- Ontwikkeling van customer journey’s (binnen de website)
- Ontwikkeling van nieuwe landingspagina’s.
- Ontwikkeling van bijpassende conversiemomenten/leadgeneratie triggers.
- Optimaliseren website performance (techniek/content en conversie optimalisatie (CRO))
- Ontwikkeling van een SEO- en SEA (Google Ads) strategie
- Technische issues en optimalisaties bepaalt en instructies met webbouwer besproken
- SEO-contentplan maken o.b.v. zoektermenonderzoek en zoekintentie. Daarbij hebben we de keuze gemaakt om een tweetal belangrijke thema’s, namelijk ‘Autoveiling’ en ‘Auto importeren’, uit te werken naar content waarin de zoekintentie centraal staat.
- Vervolgens zijn we commerciële en informatieve (SEO_ landingspagina’s gaan ontwikkelen.
- Ook hebben we een Linkbuilding plan opgesteld en uitgevoerd om domeinautoriteit uit te bouwen.
Stap 4: Ontwikkeling performance dashboard en monitoring
We hebben in samenwerking met AUTOproff een Performance dashboard gebouwd in Looker studio om de resultaten te monitoren, op te rapporteren en te kunnen bijsturen.
- We hebben gezamenlijk de KPI’s bepaald. Denk aan:
- Bezoekersaantallen totaal en per kanaal
- Branded search (zoekvolume op merknaam)
- Gedrag van bezoekers op de website
- Belangrijkste landingspagina’s
- Conversiemomenten
- Conversie van Lead naar klant
- Berekening maximale CPA (cost per acquisition) om hierop te kunnen sturen.
Heb je een online marketing uitdaging en wil je inzicht in je groeikansen? Maak dan vrijblijvend een kennismakingsafspraak.