Ontwikkeling van SEO-strategie

Micropia wetenschapsmuseum Amsterdam

Meetbare resultaten

132%
extra bezoekers via organisch verkeer
116%
Extra sessies via organisch verkeer
91/100
Website audit score

'Een website audit score van (91/100)'

Micropia is ’s werelds enige museum waar de onzichtbare wereld van micro-organismen zichtbaar wordt gemaakt. Het laat het nut zien van het onzichtbare, microscopische leven: bacteriën, virussen, algen en schimmels. Het museum is het eerste microbenmuseum in de wereld en werd geopend op 30 september 2014. Het museum is gelegen aan de Plantage Kerklaan, naast de hoofdingang van Artis en is toegankelijk los van een bezoek aan de dierentuin.

De uitdagingen

Toen Funnel Optimizers in beeld kwam had Micropia te maken met een terugval in het organisch verkeer en bijbehorende online kaartverkoop. Bij de migratie naar de nieuwe website was er te weinig aandacht voor SEO. Naar aanleiding daarvan hebben we samen besloten om aan de slag te gaan met een SEO-traject om de organische vindbaarheid van Micropia duurzaam te verbeteren.

Resultaten 2020

  • 123% Groei in website bezoekers via organisch verkeer
  • 116% Groei in website sessies via organisch verkeer
  • Een website audit score van (91/100)

Review

Luc en Martijn van de Funnel Optimizers zijn uitermate vaardig in het precies in kaart brengen, updaten en verbeteren van alle SEO-gerelateerde werkzaamheden binnen een organisatie. Door hun pro activiteit en brede kennis van hun vakgebied creëren ze kansen en ruimte voor innovatie. Daarnaast zorgen ze ervoor dat een organisatie de juiste informatie aangeleverd krijgt om in te spelen op actuele onderwerpen.

Aanpak

Stap 1: SEO-analyse en nulmeting

  • Voor een planmatige aanpak van herstel en verbetering hebben we een 0-meting/analyse van de huidige situatie uitgevoerd. In deze analyse hebben we de SEO-hygiëne, de SEO-positie en de (mogelijke) oorzaken van de terugval in organisch verkeer op artis.nl in kaart gebracht. 
  • We hebben we de verbetermogelijkheden van de 3 primaire SEO-domeinen, namelijk techniek, content en autoriteit naar een praktisch actieplan vertaald op basis van prioriteit/impact.

Stap 2: Uitvoering SEO-actieplan

In deze fase zijn we aan de slag gegaan, samen met de online marketeers van Micropia, met het SEO actieplan. Daarin hebben we de volgende acties met elkaar opgepakt.

  • Technische issues en optimalisaties opgepakt, instructies gemaakt voor de webbouwer en deze met hen besproken.
  • Zoektermenonderzoek uitgevoerd en clustering van thema’s
  • SEO-contentplan gemaakt o.b.v. zoektermenonderzoek en zoekintentie.
  • Vervolgens zijn we commerciële en informatieve landingspagina’s gaan ontwikkelen.
  • Ook hebben we een Linkbuilding plan opgesteld en uitgevoerd om domeinautoriteit uit te bouwen.

Stap 3: Ontwikkeling SEO dashboard en monitoring

  • Daarnaast hebben we in samenwerking met Micropia een SEO dashboard gebouwd in Looker studio om de resultaten te monitoren, op te rapporteren en te kunnen bijsturen.
  • We hebben gezamenlijk de KPI’s bepaald. Denk aan:some text
    • Bezoekersaantallen
    • Branded search (zoekvolume op merknaam)
    • Gedrag van bezoekers op de website
    • Belangrijkste landingspagina’s
    • Conversiemomenten

Heb je een online marketing uitdaging en wil je inzicht in je groeikansen? Maak dan vrijblijvend een kennismakingsafspraak.

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Tijd voor een afspraak!

Naam
E-mailadres of telefoonnummer
Bedankt. Uw bericht is ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Luc Visser
SEO expert
Wil jij met onze expert sparren?
]