Datatracking

Waarom Consent Mode V2 cruciaal is voor jouw inzicht en campagnes

Sinds de invoering van Consent Mode V2 in maart 2024 is er veel veranderd in hoe we omgaan met gegevensverzameling op websites. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de diensten van Google, is Consent Mode V2 een vereiste.

Wanneer Consent Mode niet correct is ingesteld, zal dat gevolgen hebben voor je data. Denk aan onvolledige data in Google Analytics, verminderde prestaties van je betaalde campagnes en, in het ergste geval, boetes vanwege het niet voldoen aan de AVG. Toch zien we dat veel websites deze cruciale update nog niet goed hebben doorgevoerd.

In deze blog leggen we uit wat Consent Mode V2 precies is, wat de gevolgen zijn van een slecht ingestelde cookie banner en hoe je eenvoudig kunt controleren of jouw website wel voldoet. Zo zorg je ervoor dat je campagnes effectief blijven en dat je data-inzichten volledig zijn, zonder de risico's van wetsovertreding.

Wat is consent mode V2

Consent Mode V2 werkt samen met de cookiebanner op je website. Het zorgt ervoor dat bezoekers kunnen aangeven welke informatie je mag verzamelen. Google zorgt er dan voor dat er geen gegevens voor advertenties worden verzameld zonder toestemming. Heb je geen goede instelling voor de tracking op basis van de cookievoorkeuren van je bezoekers, dan voldoe je niet aan de privacywetgeving en loop je belangrijke data mis doordat data onvolledig en onnauwkeurig is. 

Waarom is het belangrijk

Waarom is het zo belangrijk om Consent Mode V2 ingesteld te hebben in je cookiebanner? Consent Mode V2 is geïntroduceerd door Google, hiermee voldoe je aan de privacywetgeving en kun je toch belangrijke data van je gebruikers registreren. Door Consent Mode V2 is het namelijk mogelijk om ook belangrijke data te verzamelen van gebruikers die geen cookies accepteren. Dit gebeurt op een anonieme manier, hierdoor is je data met Consent Mode V2 veel completer.

En complete data betekent meer inzicht in gedrag van je websitebezoekers en prestaties van je online campagnes; doordat algoritmes niet alle data krijgen, presteren je campagnes niet maximaal. Als dit niet goed is ingesteld, heeft dat gevolgen.

Wat zijn dan de schadelijke gevolgen?

  • Naast het niet voldoen aan de AVG wetgeving (strafbaar, mogelijke boetes), 
  • Zien we dat cijfers in Google Analytics onvolledig worden.
  • Hierdoor verlies je dus inzicht in bezoekersgedrag op je website. 
  • Eventuele campagnes presteren slechter. Dit omdat algoritmes niet alle data uit je website terugkrijgen

Naast dat dit onwenselijk is voor je online marketing werkzaamheden, is het dus zelfs schadelijk voor eventuele betaalde advertentiecampagnes. Minder controle, meer waste.

Hoe controleer je of Consent Mode V2 juist is ingesteld?

Wil je weten of jouw website gegevens op de juiste manier verzamelt? Dit kan op verschillende manieren, maar een eenvoudige manier is het installeren van een extensie in Google Chrome. Dit kan met de Consent Mode Inspector van InfoTrust.


Hier download je de Google Chrome Extensie

Hiermee zie je eenvoudig of jouw cookiebanner gegevens van de gebruikers op de juiste manier verzameld of dat er nog actie nodig is. Is Consent Mode V2 bij jou nog niet geïmplementeerd en heb je hier hulp bij nodig, neem contact met ons op.

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Tijd voor een afspraak!

Naam
E-mailadres of telefoonnummer
Bedankt. Uw bericht is ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Luc Visser
SEO expert
Wil jij met onze expert sparren?
]