Denk je bij remarketing ook meteen aan die vervelende banners die je blijven volgen, zelfs nadat je iets niet hebt gekocht? Of nog erger, nadat je al een aankoop hebt gedaan? Veel ondernemers zijn hierdoor terughoudend, maar in deze blog leg ik je uit hoe remarketing veel meer kan zijn dan alleen die hinderlijke advertenties.
In dit aritkel vertellen we je hoe je de klantreis kunt begrijpen en hoe het See, Think, Do, Care-model je kan ondersteunen bij het opzetten van een effectieve remarketingstrategie.
Meer bezoekers converteren naar klanten
In plaats van uit te leggen wat remarketing precies inhoudt en hoe je die ‘irritante banners’ kunt maken, delen we liever inzichten waarmee je meer bezoekers op je website kunt omzetten in klanten. Dat is tenslotte waar het om draait, toch?
Helaas zien we vaak dat veel bedrijven kansen laten liggen door remarketing niet slim in te zetten.
Verwaarloos geen opgebouwde relaties.
Het aantrekken van nieuwe bezoekers naar je website kan behoorlijk kostbaar zijn. Je investeert in bekendheid door verschillende kanalen in te zetten, zoals Google Ads en Meta Ads, etc.
Je acquisitiecampagnes presteren misschien goed en brengen verkeer naar je website, maar een nieuwe bezoeker converteert natuurlijk niet altijd meteen in een klant. En dat is logisch. Echter spenderen de bezoekers wel tijd op je site en tonen interesse.
Bedenk dat het voor een nieuwe bezoeker een flinke stap kan zijn om over te gaan tot actie en uiteindelijk klant te worden. Misschien wil hij eerst nog concurrenten vergelijken of twijfels over jouw aanbod weggenomen zien. Voordat hij besluit te kopen, zijn er vaak meerdere contactmomenten nodig.
Help je bezoekers om klanten te worden
Om van een geïnteresseerde bezoeker een klant te maken, is het belangrijk om hem proactief op te volgen en hiermee in te spelen op hun informatie behoefte. Dat klinkt misschien intimiderend, maar in de online wereld valt dat mee.
De kosten van remarketing zijn relatief laag
Een van de voordelen van remarketingcampagnes of wel campagnes ingericht op de marketing funnel zijn relatief goedkoop en zeer efficiënt. Je richt je namelijk op mensen die al eerder interesse hebben getoond in wat je te bieden hebt. De kans dat deze mensen uiteindelijk klant worden, is daardoor een stuk groter.
Dus, waar kies je voor: blijf je inzetten op enkele dure acquisitiecampagnes die slechts matig converteren, of zorg je ervoor dat je eerdere bezoekers de juiste informatie krijgen en net dat extra duwtje in de rug krijgen om klant te worden?
Twee factoren voor succes met remarketing
Het succes van je remarketing campagnes hangt voornamelijk af van twee dingen: je doelgroep en je boodschap. Wat wil je potentiële klant horen? Dit hangt af van waar hij zich bevindt in de klantreis. Het See, Think, Do, Care-model kan je helpen om deze reis beter te begrijpen.