Funnel marketing

See, Think, Do, Care: de sleutel tot een effectieve remarketing-strategie

Denk je bij remarketing ook meteen aan die vervelende banners die je blijven volgen, zelfs nadat je iets niet hebt gekocht? Of nog erger, nadat je al een aankoop hebt gedaan? Veel ondernemers zijn hierdoor terughoudend, maar in deze blog leg ik je uit hoe remarketing veel meer kan zijn dan alleen die hinderlijke advertenties.

In dit aritkel vertellen we je hoe je de klantreis kunt begrijpen en hoe het See, Think, Do, Care-model je kan ondersteunen bij het opzetten van een effectieve remarketingstrategie.

Meer bezoekers converteren naar klanten

In plaats van uit te leggen wat remarketing precies inhoudt en hoe je die ‘irritante banners’ kunt maken, delen we liever inzichten waarmee je meer bezoekers op je website kunt omzetten in klanten. Dat is tenslotte waar het om draait, toch?

Helaas zien we vaak dat veel bedrijven kansen laten liggen door remarketing niet slim in te zetten.

Verwaarloos geen opgebouwde relaties. 

Het aantrekken van nieuwe bezoekers naar je website kan behoorlijk kostbaar zijn. Je investeert in bekendheid door verschillende kanalen in te zetten, zoals Google Ads en Meta Ads, etc.

Je acquisitiecampagnes presteren misschien goed en brengen verkeer naar je website, maar een nieuwe bezoeker converteert natuurlijk niet altijd meteen in een klant. En dat is logisch. Echter spenderen de bezoekers wel tijd op je site en tonen interesse. 

Bedenk dat het voor een nieuwe bezoeker een flinke stap kan zijn om over te gaan tot actie en uiteindelijk klant te worden. Misschien wil hij eerst nog concurrenten vergelijken of twijfels over jouw aanbod weggenomen zien. Voordat hij besluit te kopen, zijn er vaak meerdere contactmomenten nodig.

Help je bezoekers om klanten te worden

Om van een geïnteresseerde bezoeker een klant te maken, is het belangrijk om hem proactief op te volgen en hiermee in te spelen op hun informatie behoefte. Dat klinkt misschien intimiderend, maar in de online wereld valt dat mee.

De kosten van remarketing zijn relatief laag

Een van de voordelen van remarketingcampagnes of wel campagnes ingericht op de marketing funnel zijn relatief goedkoop en zeer efficiënt. Je richt je namelijk op mensen die al eerder interesse hebben getoond in wat je te bieden hebt. De kans dat deze mensen uiteindelijk klant worden, is daardoor een stuk groter.

Dus, waar kies je voor: blijf je inzetten op enkele dure acquisitiecampagnes die slechts matig converteren, of zorg je ervoor dat je eerdere bezoekers de juiste informatie krijgen en net dat extra duwtje in de rug krijgen om klant te worden?

Twee factoren voor succes met remarketing

Het succes van je remarketing campagnes hangt voornamelijk af van twee dingen: je doelgroep en je boodschap. Wat wil je potentiële klant horen? Dit hangt af van waar hij zich bevindt in de klantreis. Het See, Think, Do, Care-model kan je helpen om deze reis beter te begrijpen.

Remarketing met het See, Think, Do, Care-model

Het model bestaat uit vier fases:

  1. See: De persoon komt voor het eerst in aanraking met je bedrijf.
  2. Think: De persoon erkent zijn behoefte en begint actief te zoeken naar een oplossing.
  3. Do: De persoon staat op het punt om klant te worden en wil de oplossing aanschaffen.
  4. Care: De fase na de aankoop waarin je ervoor zorgt dat de klant loyaal blijft.

Hoe snel iemand door deze fases gaat, verschilt per branche. Bij sommige producten of diensten duurt dit langer dan bij anderen.

Breng de klantreis in kaart

Door te analyseren wat bezoekers op je website doen, krijg je inzicht in welke fase van de klantreis ze zich bevinden. Een effectieve manier om dit te doen, is door een funnel te creëren die de stappen weergeeft die een bezoeker doorloopt om klant te worden.

Hoe verder iemand in de funnel komt, hoe meer interesse hij toont in je product of dienst. Bijvoorbeeld, hij leest eerst een blog, bekijkt productinformatie, en besluit later een whitepaper te downloaden. Uiteindelijk vult hij een contactformulier in en vraagt een demo aan.

Maak remarketing doelgroepen

Zodra je de funnel hebt gedefinieerd, kun je beginnen met het maken van remarketing doelgroepen. Hiermee kun je bezoekers die aan bepaalde criteria voldoen vastleggen en hen opvolgen met gerichte campagnes.

Duidelijke boodschap per fase in de funnel

De klantreis kent meerdere fases en contactmomenten, wat betekent dat een bezoeker op verschillende momenten kan afhaken. Je hebt dus meerdere doelgroepen nodig in je remarketing strategie, elk met een eigen campagne en boodschap om de klantreis te vervolgen.

Het is niet effectief om iedereen simpelweg te vragen je product te kopen, vooral als ze nog niet klaar zijn voor die stap. Eerst moet je ze enthousiast maken en overtuigen!

Een praktisch voorbeeld

Laten we eindigen met een voorbeeld. Stel je voor: een bezoeker heeft je blogartikelen en casestudies doorgenomen, maar heeft nog geen contact opgenomen of een aankoop gedaan. In plaats van hem direct te vragen om te kopen, kun je hem via een remarketing campagne een gratis proefperiode of een exclusieve demo aanbieden. Hiermee geef je hem de kans om jouw product of dienst zonder verplichtingen uit te proberen. Dit speelt in op zijn interesse en verlaagt de drempel om een stap verder te gaan in de klantreis, wat de kans op een uiteindelijke conversie vergroot.

Aan de slag met je remarketing-strategie

Remarketing is veel meer is dan alleen de bekende productbanners. Wacht niet af tot de consument uit zichzelf terugkomt, maar biedt de juiste touchpoints en informatie aan zodat ze nog eens komen kijken.

Ben je nog niet optimaal bezig met het benutten van geïnteresseerde bezoekers en speel jij nog niet in op de klantreis of wil je je conversieratio verbeteren? Neem dan contact met ons op! We denken graag mee.

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Tijd voor een afspraak!

Naam
E-mailadres of telefoonnummer
Bedankt. Uw bericht is ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Luc Visser
SEO expert
Wil jij met onze expert sparren?
]