Uitstel wordt afstel

Met dit simpele framework is jouw writer’s block verleden tijd

Daar zit je dan achter je bureau. Je wilt een blog schrijven, het onderwerp is duidelijk, er is een deadline gesteld. Maar er komt niets uit je vingers. Het nadenken duurt te lang. En eigenlijk komt het je beter uit iets anders te doen.

Jullie team heeft besloten dat het tijd is voor een serieuze contentstrategie. Iedereen weet namelijk dat het vroeg of laat een must wordt om structureel te bouwen aan je zichtbaarheid, vindbaarheid en autoriteit met killer content. Want dat levert immers leads en sales op, toch?

Jullie beginnen voortvarend; bedenken goede onderwerpen, maken een gestructureerde planning en hebben er zin in. Iedere week een vast moment waarin je jullie waardevolle kennis en nieuws deelt. Dat kan niet misgaan.

Breng vooraf kaders aan in je copy

Het klinkt als een ideale, volwassen aanpak. Maar hoe vaak loopt het goede voornemen uit in frustratie in plaats van resultaat?
Vaak worstelen medewerkers met het schrijven van goede content en belanden deze goede voornemens maar al te vaak onderaan de todo lijsten. Uitstel wordt afstel en van een goed bedachte structuur komt in de praktijk niet zoveel terecht.

Herkenbaar?

In veel gevallen is het probleem niet alleen prioriteit, maar ook het ontbreken van een gestructureerde aanpak om een artikel of post te schrijven. Het vraagt naast de nodige research natuurlijk, creativiteit en inspiratie ook kaders.

Wat helpt is een vast framework, een stappenplan dat je snel op weg helpt bij het schrijven van je content. In dit artikel deel ik een simpel framework met 9 bouwstenen die je gaan helpen bij het gestructureerd schrijven van al je blogs. Let’s go!

Cruciaal: vijf strategische copywriting vragen aan jezelf

Start with the end in mind. Velen van jullie zullen deze uitspraak van Stephen R. Covey kennen. En hoe universeel is deze gewoonte wel niet toe te passen. Zo ook bij het schrijven van een blog artikel. Want wat is nou een kneitergoed blogartikel?

Simpel, goede informatieve content is van waarde voor je lezer wanneer je een probleem oplost, een antwoord geeft op een vraag, de lezer verder helpt of inspireert door kansen en mogelijkheden te laten zien.

Begin met het beantwoorden van deze 4 vragen:

  1. welk probleem los je op? Of welke kans of mogelijkheid weet jij om je lezer verder te helpen?
  2. welk resultaat levert jouw oplossing op?
  3. wat is je methode om dat doel te bereiken?
  4. wat is het grootste bezwaar of angst van de lezer ten opzichte van je oplossing of methode?
  5. welke zoekwoorden gebruiken mensen in de zoekmachines (kies een hoofdzoekwoord en aanvullende zoekwoorden)

Mensen zijn op zoek naar oplossingen, de reden om jouw team van experts te volgen. Jullie weten de antwoorden. Dus begin met een probleem of kans. En uiteraard de oplossing, het resultaat dat jouw doelgroep wil. Jouw kennis en kunde is slechts een middel om dat te bereiken, maar uiteraard weet jij wat de beste methode is om dat resultaat te bereiken.

Tot slot is het belangrijk wat de angst of pijn is van je lezer. Want die angst wil je verzachten. Jouw lezer heeft waarschijnlijk al een faalervaringen opgedaan in het verleden. Of piekert zich suf over wat er mis zou kunnen gaan en komt niet in beweging. Als je dit weet, kun je jouw lezers geruststellen en overtuigen dat je jouw methode wél zal werken.

Beantwoord deze vragen vooraf en je bent al op de helft van een waardevol artikel

8 bouwstenen voor een krachtig artikel

Loop je regelmatig vast bij het schrijven van je blog? Dat is heel begrijpelijk. Het is namelijk niet je core business. En er valt zoveel te vertellen, maar waar begin je? Wat jou helpt is een vast structuur. Zie het als een solide bouwtekening waarbinnen je zelf steeds weer een nieuwe inrichting kunt bepalen en zo iets totaal nieuws creëert.

Gebruik deze 8 bouwstenen als structuur van je blogs:

Bouwsteen #1: Schrijf een werktitel waarin het doel en methode van je blogartikel duidelijk is

Een werktitel helpt jezelf samen te vatten wat het doel en wat je methode is. Eigenlijk creëer je een duidelijke belofte naar je lezer. Denk er niet te lang over na, want in de laatste stap ga je deze titel of hook perfectioneren.

Bouwsteen #2: Schrijf een inleiding waarin je de lezers van je blog raakt met probleem, oplossing en methode

Hier komt het emotionele onderdeel van je artikel. Je hebt de lezer nieuwsgierig gemaakt met je veelbelovende titel. In de inleiding schrijf je kort wat het probleem en pijn is van de lezer, zodat deze zich herkent. Vervolgens toon je begrip en introduceer je een oplossing en een methode om dat te bereiken. Geef eventueel aan hoeveel leestijd het artikel heeft

Bouwsteen #3: informeer de lezer van je blog en kom op één lijn (wat)

Neem de onwetende lezer nog even mee wanneer je een begrip introduceert. Het is voor jou gesneden koek als expert, maar niet iedereen weet nog wat jouw onderwerp precies inhoudt. Of  hoe een probleem of actualiteit is ontstaan of zich heeft ontwikkeld. Geef een snelle samenvatting, zodat de lezer weer up-to-date is en de noodzaak begrijpt.

Bouwsteen #4: de urgentie en noodzaak van de kennis die je gaat delen in je blog (waarom)

Waarom het onderwerp belangrijk is, wat kun je ermee bereiken, waar blijkt dit uit, gebruik bij voorkeur een praktijkvoorbeeld/een eigen ervaring of uitslag van een onderzoek ter onderbouwing.

Bouwsteen #5: introduceer je methode (hoe)

Nu komt het praktische deel, namelijk een antwoord op de vraag: hoe dan?

Je openbaart hier je methode en legt je lezer uit wat deze moet doen om tot een verandering of oplossing te komen. Hoe diep je hierin gaat is aan jou. Een solide stappenplan, een handige werkwijze of een methodiek kan voldoende zijn om je lezer op weg te helpen. Je hoeft niet al je kennis weg te geven. Jouw belangrijkste waarde zit in het correct toepassen van de kennis en vaardigheden in elke specifieke situatie. Uiteindelijk ben je misschien nog steeds nodig om de complexe problemen voor de lezer op te lossen. En is jouw artikel een middel om jouw potentiële klant hiervan te overtuigen.

Bouwsteen #6: Wat als… alles lukt? (stel je eens voor…)

Schrijf een slot voor je artikel waarin je nog even samenvat wat je verteld hebt. Benoem welke problemen je in de toekomst oplost met je methode en wat dit kan opleveren. Schets een subtiel toekomstbeeld waarin je laat zien dat het leven een stuk makkelijker wordt wanneer je de resultaten behaalt die je lezer wenst.

Bouwsteen #7: Call to action onderaan je blog

Je conclusie kan direct opgevolgd worden met een call to action. Je wilt namelijk in elke goede funnel, waar je blog onderdeel van is, een vervolg bieden. Meer waarde. Dat kan zijn een reeks andere artikelen die je verhaal aanvullen en meer waardevolle kennis bieden voor je lezer. Maar het kan ook lead- of salesgericht zijn. Bijvoorbeeld een oproep om een adviesgesprek aan te vragen of een download van je framework of andere krachtige hulpmiddelen. Het is aan jou.

Bouwsteen #8: Maak je blogartikel af met een krachtige Hook

Tevreden over je artikel? Tijd om je artikel te voorzien van een hook. Dat is een opvallende titel die nieuwsgierigheid opwekt, een probleem adresseert of juist een heldere oplossing biedt; een belofte. Benoem er eventueel een niche in, voor wie het geschreven is.

Gebruik in je titel ook krachtwoorden, dat zijn woorden die een emotie opwekken.

Hieronder vind je voorbeelden van probleemgerichte en oplossingsgerichte titels die je lezers onweerstaanbaar naar je artikel zullen zuigen.

De indeling is niet heilig, dus experimenteer gerust en kijk wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

Koud verkeer – Probleem

Lezers die je niet goed kennen en die zich niet bewust zijn van een oplossing, maar wel rondlopen met een frustratie of tegen een zeker probleem aan lopen kun je aantrekken met een titel die zich op het probleem richt. Met je artikel kun je de lezer vervolgens bewust maken van de oplossing en je methode.

Voorbeelden van zo’n opbouw is:

Lukt het steeds niet om [resultaat]? Met deze [methode] lukt het wel.
Wanneer professionele [experts] tegen [probleem] aanlopen, lossen ze het op met [methode]
Ben je het zat om steeds [probleem/pijn]? Met [methode]is dit verleden tijd!

Voorbeeld: Met dit simpele framework is jouw writer’s block verleden tijd.

Warm verkeer – Oplossing

Deze vorm van titels schrijven werkt eigenlijk het beste voor je doelgroep wanneer deze zich bewust zijn van een oplossing, maar nog niet weten hoe. Je biedt een oplossing aan in je titel en dit resoneert met waar je lezer in gedachten is.

Een voorbeeld van de opbouw van zo’n blogtitel is:

Hoe je met [methode] het [resultaat] krijgt zonder [grootste angst/bezwaar].
Dit belachelijk simpele [methode] helpt je ieder keer weer naar [resultaat]

voorbeeld: Schrijf moeiteloos steengoede blogs met dit simpele content framework.

Een copywriting framework werkt!

Een framework helpt, dat bewijst zich steeds weer. Zo ook dit simpele stappenplan voor het schrijven van een steengoede blog. Het helpt jou om te weten waar je aan toe bent en gestructureerd aan het werk te gaan, zodat je juist ruimte krijgt voor je creativiteit. De kans dat je nu gaat uitstellen of een writer’s block krijgt is nu een stuk kleiner geworden.

Bij Funnel Optimizers weten we hoe we een goede strategie moeten opzetten. En hoe we onze klanten helpen bij de uitvoering hiervan. Heb je hulp nodig bij het opzetten van je contentmarketing of SEO strategie? Neem contact op voor een advies.

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Tijd voor een afspraak!

Naam
E-mailadres of telefoonnummer
Verstuur
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Luc Visser
SEO expert
Wil jij met onze expert sparren?
]