Stap 1: Bepaal je doelstelling
Wat wil je bereiken met je Google Ads campagne? Wil je meer verkopen, meer leads, of wil je meer naamsbekendheid en zichtbaarheid creëren? Je doelstelling bepaalt welk campagnetype je het beste kunt gebruiken.
Stap 2: Kies het campagnetype dat aansluit bij je doelstelling
Nu je duidelijk hebt welke doelen je wilt bereiken met Google Ads, kun je het meest geschikte campagnetype kiezen waarmee je wilt starten.
- Search Campagnes: Gebruik deze als je meer leads en online verkopen wilt genereren door je advertenties te tonen bij relevante zoektermen op Google. Je advertenties worden getoond in de Google zoekresultaten.
- Display Campagnes: Ideaal voor het vergroten van zichtbaarheid en merkbekendheid door visuele en tekstadvertenties op een breed netwerk van websites en apps te plaatsen. Minder geschikt voor directe verkopen of leadgeneratie, maar het kan wel bijdragen aan deze doelen.
- Shopping Campagnes: Kies deze als je producten verkoopt in een webshop en ze bovenaan de zoekresultaten wilt laten verschijnen bij relevante zoekopdrachten in Google.
- Video Campagnes: Voor het vergroten van merkbekendheid en het aantrekken van potentiële klanten die je producten of diensten overwegen. Hoewel minder effectief voor directe verkopen en leadgeneratie, zijn ze krachtig voor het opbouwen van merkbekendheid.
- Performance Max Campagnes: Als je flexibiliteit wilt en je marketingbudget wilt toewijzen aan het meest presterende netwerk op elk moment, is de Performance Max-campagne een uitstekende keuze. Deze campagne optimaliseert de plaatsing van advertenties op alle Google-netwerken, wat resulteert in maximale impact op de juiste plaatsen en momenten.
Kies zorgvuldig op basis van je specifieke doelen en strategieën om het maximale uit je Google Ads-campagne te halen.
Stap 3: Kies de juiste campagne-instellingen
Inmiddels hebben we het doel van de campagne bepaald en het advertentietype gekozen. Tijd om de campagne op te zetten en in te stellen! De instellingen die je kiest, zijn afhankelijk van het campagnedoel dat je hebt gekozen. Laten we dieper ingaan op de belangrijkste instellingen.
Allereerst zijn er de algemene instellingen, bestaande uit de campagnenaam en het netwerktype. Geef je campagne een duidelijke naam en kies het juiste netwerk op basis van het eerder gekozen campagnetype. Bijvoorbeeld: Naam klant - Netwerk - Datum. Je kunt meerdere netwerken selecteren, maar dat heeft wel invloed op je budgetverdeling. Voor gerichte metingen is het beter om andere kanalen uit te schakelen.
Daarnaast is het belangrijk om de juiste biedstrategie te kiezen. Het is belangrijk dat de campagne eerst zoveel mogelijk data verzamelt. Daarom begin ik een search campagne altijd met “Klikken maximaliseren”. Hierdoor gaat Google zoveel mogelijk bezoekers genereren voor jouw budget. Wanneer de campagne conversies en dus ook conversiedata gaat opleveren, kan er worden overgeschakeld naar conversies maximaliseren.
Bij een Performance Max campagne is alleen de optie ‘Conversies maximaliseren’ beschikbaar, omdat deze campagnevorm echt gericht is op resultaat.
Voor een Display campagne zou je de biedstrategie ‘Doelvertoningspercentage’ kunnen gebruiken. Je wilt immers zo vaak mogelijk getoond worden om jouw merkboodschap te tonen aan de doelgroep. Conversies halen uit een Display campagne gebeurt vaak alleen als het om een remarketingcampagne gaat.
Stap 4: het opzetten van een campagne
Wanneer je nieuw bent met Google Ads, is het verstandig om te starten met een Search campagne. Dit is de oudste vorm van adverteren bij Google en het meest toegankelijk. Hiermee zorg je dat jouw advertenties zichtbaar zijn op de door jouw opgegeven zoektermen. Nu je de campagne instellingen hebt gekozen, kun je de campagne verder opzetten.
Dit doen we door het aanmaken van een Advertentiegroep. In de advertentiegroep komen de zoekwoorden te staan waarop je gevonden wilt worden. Hierin zijn drie opties:
- Brede zoekwoorden: bij brede zoekwoorden wordt jouw advertentie getoond bij zoekwoorden die lijken op je zoekwoord. Voorbeeld: je opgegeven zoekwoord is zomerkleding en iemand zoekt op shirt met korte mouwen. Dan kan je advertentie ook getoond worden.
- Woordgroepen: Bij woordgroepen wordt jouw advertentie getoond bij zoekopdrachten waar je zoekwoord in voorkomt. Voorbeeld: je zoekwoord is “stoel” en iemand zoekt op: stoel voor buiten. Dan kan je advertentie ook getoond worden.
- Exacte zoekwoorden: Bij exacte zoekwoorden wordt jouw advertentie getoond bij zoekopdrachten die sterk lijken op jouw exacte zoekwoord. Een spelfout of lidwoord wordt door Google wel herkend. Voorbeeld: je zoekwoord is [gouden ketting] en iemand zoekt op een gouden ketting of gouden kettinkje, dan wordt je advertentie getoond.
Onder de advertentiegroepen komen je advertenties te hangen. Dit zijn responsive zoekadvertenties. Dit betekent dat je maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen kunt opgeven. Google combineert de verschillende mogelijkheden om te testen welke varianten het beste werken bij je doelgroep.