Wat is neuromarketing?
Maar voordat we verder gaan, wat is neuromarketing precies? Neuromarketing is het combineren van neurowetenschap en psychologie om inzicht te krijgen in consumentengedrag. Op basis waarvan nemen consumenten beslissingen en hoe reageren de hersenen op het zien van bepaalde uitingen of ervaringen.
Wat zijn neuromarketing technieken?
Neuromarketing maakt gebruik van geavanceerde technieken. De meest gebruikte neuromarketing technieken zijn:
- EEG: Hierbij worden hersengolven gemeten om te kijken of mensen iets leuk vinden of niet leuk vinden.
- fMRI: Hierbij wordt er gekeken in de hersenen welke delen zuurstofrijk bloed krijgen. Dit is een indirecte techniek omdat hieruit nog geen harde conclusies getrokken kunnen worden.
- IAT: Met deze techniek wordt gemeten hoe sterk een associatie is tussen twee elementen. Dit wordt gemeten aan de hand van reactiesnelheid.
- Eye tracking: Bij deze techniek worden de ogen gevolgd. Hierdoor wordt geregistreerd wat bij mensen de aandacht trekt bij het zien van bijvoorbeeld een afbeelding of video.
- Biometrics: Deze techniek meet fysiologische reacties;
- Emotieherkenning: Hierbij worden emoties en reacties gemeten op basis van gezichtsuitdrukkingen
Dankzij deze technieken en de uitkomsten van onderzoeken uit het verleden weten we nu beter hoe onze hersenen reageren op verschillende marketinguitingen. Hierdoor kunnen we deze inzichten toepassen in hedendaagse advertenties en websites, zonder dat elk bedrijf deze onderzoeken opnieuw hoeft uit te voeren. Door deze neuromarketing technieken begrijpen we waarom de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini zo effectief zijn in het marketingvak.