Wat is een online marketing maturity model?
Het online marketing maturity model is een framework dat bedrijven helpt hun huidige prioriteiten, capaciteiten en prestaties op het gebied van marketing, mensen, processen en technologie te evalueren en verbeteren.
Het online marketing maturity model bevat 4 verschillende fases, namelijk:
- Aanwezigheid
- Resultaatgericht
- Optimale customer journey
- Life time value
Elke fase in het online marketing maturity model (link naar complete uitleg over online marketing maturity model) kent zijn eigen aandachtsgebieden die je kunt onderverdelen in verschillende competenties van je organisatie.
Welke inzichten levert het online marketing maturity model je op?
Door je eigen organisatie te beoordelen op de competenties uit het maturity model krijg je inzicht in welke fase je zit. Hier zijn enkele van de belangrijkste inzichten die je kunt verkrijgen uit een online marketing maturity model.
Het bepaalt de digitale volwassenheid van de organisatie
Op basis van het maturity model blijkt in welke fase je organisatie zich begeeft. Begeeft de organisatie zich in de ‘aanwezigheid’ fase dan liggen de kansen, uitdagingen en prioriteiten op andere vlakken dan wanneer de organisatie zich begeeft in de ‘optimale customer journey’ fase.
Organisaties in de ‘aanwezigheid’ fase willen hun vindbaarheid en zichtbaarheid verbeteren door online marketing en organisaties in de ‘optimale customer’ journey fase hebben zij al een goede vindbaarheid en zichtbaarheid, maar willen ze deze verbeteren op alle relevante touch points en kanalen in de klantreis.
Het bepaalt welke optimalisaties op welk moment het grootste rendement opleveren
Zoals eerder beschreven zijn er veel verschillende online marketing disciplines en is de kans groot dat je het overzicht in alle activiteiten en optimalisaties verliest. Ook dan biedt het Maturity model uitkomst en helpt bij het bepalen van prioriteiten die het grootste rendement gaan opleveren.
Start een organisatie met online marketingactiviteiten dan wil je de vindbaarheid en zichtbaarheid op branded (merknaam) zoektermen verbeteren. Dit is doorgaans eenvoudig realiseerbaar doordat het deze zoektermen gericht zijn op je eigen bedrijf, dienstverlening en of producten. Organisaties die de vindbaarheid en zichtbaarheid op branded zoektermen op orde heeft kunnen verder gaan kijken naar de non-brand zoektermen. Zorgen voor meer zichtbaarheid en vindbaarheid op non brand zoektermen is een grotere uitdaging vanwege de concurrentie. De kans is groot dat concurrerende bedrijven ook inspanningen verrichten om hierop de zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten.
Hoe volwassener een organisatie, hoe sneller een organisatie kan reageren en nieuwe kansen kan benutten
Het volwassenheidsniveau van een organisatie, op het gebied van mensen, processen en technologie, speelt een cruciale rol in hoe snel en effectief een organisatie kan reageren op veranderingen en nieuwe kansen kan benutten.
Volwassen organisaties hebben vaak geïnvesteerd in diverse data-analyse tools en een CRM-pakket waarin marketingdata uit kan worden ontsloten. Hiermee kunnen zij relatief snel en effectief inzicht krijgen in markttrends en klantgedrag. Bij onvolwassen organisaties zijn dergelijke data-analyses nog niet beschikbaar en kan er minder snel ingespeeld worden op kansen.
Garandeert een balans tussen korte termijn succes en lange termijn rendement
Het online marketing maturity model beoordeelt niet alleen specifieke aspecten van marketing, maar kijkt naar de gehele marketingstrategie en -processen van een organisatie. Dit betekent dat zowel kortetermijnactiviteiten (zoals campagnes en promoties) als langetermijnstrategieën (zoals merkopbouw en klantloyaliteit) in overweging worden genomen.
Een hoger volwassenheidsniveau betekent dat een organisatie routinematig optimalisatie en innovatie integreert in haar processen. Dit betekent dat kortetermijn successen worden behaald door continue verbeteringen en aanpassingen aan specifieke campagnes, terwijl ook wordt geïnvesteerd in data-analyes die op de lange termijn zorgen voor het verhogen van de winstgevendheid of leiden tot een hogere customer lifetime value.