Haal meer uit je Google Ads campagnes met Enhanced Conversions
Sinds de introductie van enhanced conversions (EC) is het mogelijk om meer uit je campagnes te halen. Maar wat is het precies en wat kan het voor jouw advertentiestrategie betekenen? In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over enhanced conversions en hoe het jouw advertentieprestaties kan verbeteren.
Wat zijn enhanced conversions?
Enhanced conversion, ook wel verbeterde conversies, is een manier om de nauwkeurigheid van conversies te verbeteren. Deze functionaliteit biedt Google aan zodat adverteerders beter inzicht krijgen in de prestaties van de advertenties. Het is een toevoeging op de bestaande conversietracking binnen Google Ads met als doel om biedstrategieën effectiever te laten werken.
Enhanced conversions voor leads en voor web
Er zijn twee soorten enhanced conversions, namelijk enhanced conversions voor web en enhanced conversions voor leads. Bij web gaat het om online conversies die worden gematcht door mailadres, naam of telefoonnummer bijvoorbeeld. Bij enhanced conversions voor leads gaat het om het matchen van conversies die buiten de website plaatsvinden, zoals fysiek in een winkel, via de telefoon of e-mail. Om dit te meten zul je een lijst met gegevens moeten uploaden.
Benieuwd hoe je het maximale uit jouw advertenties haalt? Neem contact op voor meer informatie.
Hoe werkt enhanced conversions
Met Enhanced Conversions kijkt Google bij een conversie of gebruikersgegevens overeenkomen met een eerdere interactie met een advertentie, wanneer de conversie niet direct aan een advertentie is toe te schrijven. Door deze gegevens te koppelen, kan een conversie alsnog aan een specifieke advertentie worden toegeschreven, bijvoorbeeld wanneer de gebruiker is ingelogd met hetzelfde Google-account of wanneer een telefoonnummer aan meerdere accounts is gekoppeld, zoals een werk- en een privé account. Dit verhoogt de nauwkeurigheid van de conversie metingen en biedt adverteerders waardevolle inzichten in de effectiviteit van hun advertentiecampagnes.
Om enhanced Conversions te vastleggen, worden bij de conversie specifieke gegevens van de gebruiker vastgelegd. Deze gegevens worden vervolgens vergeleken met advertentiegegevens om te bepalen of de gebruiker interactie heeft gehad met een advertentie. De gegevens waarmee wordt gematcht kan worden zijn emailadres, telefoonnummer, naam of NAW-gegevens. Hoe meer gegevens er gekoppeld kunnen worden, hoe beter de resultaten.
Hoe gaat dat in de praktijk
Een gebruiker is ingelogd met zijn Google account en klikt op een advertentie via zijn smartphone, maar hij converteert niet. Enkele dagen later converteert de gebruiker op een ander device wel door direct naar de website te gaan. Door het opgegeven mailadres kan de gebruiker worden gekoppeld aan de klik op de advertentie, waardoor de conversie hieraan kan worden toegeschreven. Dit is een voorbeeld van een enhanced conversion voor web.
Is het gebruik van enhanced conversions privacyvriendelijk?
We hebben te maken met persoonsgegevens, daarom is privacy een belangrijk onderdeel. Gelukkig is het gebruik van enhanced conversions privacyvriendelijk. Dit komt doordat gegevens eerst worden gehasht, dit betekent dat ze geanonimiseerd worden voordat ze naar Google worden verstuurd. Google koppelt deze gehashte data aan gebruikersgegevens. Doordat de gegevens gehasht zijn, kan Google deze niet inzien, dit maakt het privacybestendig.
Welke waarde biedt enhanced conversies voor de marketeer?
Doordat er met enhanced conversions meer conversies worden geregistreerd, krijg je als marketeer beter inzicht in de customer journey van de klant. Door het instellen ervan stijgen conversies met zo’n 5% in de zoekresultaten, en tot wel 17% procent op YouTube advertenties, afhankelijk per branche, want bij een meubelzaak of autodealer zal het vaker voorkomen dat klanten offline converteren en bij een online kledingwinkel.
Op deze manier krijg je als marketeer een compleet beeld wat campagnes nu echt opleveren. Dit maakt het makkelijker om beslissingen te nemen en advertentiecampagnes te verbeteren, wat uiteindelijk leidt tot een hogere ROI voor je advertentie-uitgaven.
Meer inzicht in de klantreis met enhanced conversions? Doe een Funnelscan!
Waarom je enhanced conversions moet implementeren
Als marketeer wil je grip houden op je best presterende campagnes. Welke campagnes zorgen voor conversies, of nog beter, welke zorgen voor omzet en de beste ROI? Dat is een behoorlijke uitdaging met customer journeys die steeds complexer worden. Bij B2B bedrijven kan een customer journey al snel oplopen tot 9 à 12 maanden en dat maakt een effectieve ROI berekening op campagneniveau een uitdaging. Hetzelfde geldt voor B2C bedrijven met fysieke winkels en waar de klant fysiek afrekent. Welke waarde hebben online campagnes op je fysieke winkelomzet? Het integreren van Enhanced conversions biedt de oplossing!
Het integreren van enhanced conversions in je advertentiestrategie biedt diverse voordelen voor marketeers. Allereerst verbetert het de nauwkeurigheid van je conversie metingen aanzienlijk. Conversies die voorheen niet werden gemeten, worden dat nu wel. Dit zorgt voor effectievere campagnes en een beter inzicht in de ROI.
Dit zorgt er ook voor dat enhanced conversions bijdragen aan het verfijnen van je biedstrategieën. Er is meer data bekend over conversies en waar deze vandaan komen, waardoor biedstrategieën effectiever kunnen presteren.
Kortom, de implementatie van enhanced conversions is niet alleen gunstig voor het verbeteren van de nauwkeurigheid van je conversie metingen en het verhogen van de ROI, maar het verhoogt ook de effectiviteit van je biedstrategieën. Hierdoor kunnen je advertentieprestaties naar nieuwe hoogten worden gestuwd.
Benieuwd hoe je enhanced conversions kan implementeren?