Hoe werkt enhanced conversions
Met Enhanced Conversions kijkt Google bij een conversie of gebruikersgegevens overeenkomen met een eerdere interactie met een advertentie, wanneer de conversie niet direct aan een advertentie is toe te schrijven. Door deze gegevens te koppelen, kan een conversie alsnog aan een specifieke advertentie worden toegeschreven, bijvoorbeeld wanneer de gebruiker is ingelogd met hetzelfde Google-account of wanneer een telefoonnummer aan meerdere accounts is gekoppeld, zoals een werk- en een privé account. Dit verhoogt de nauwkeurigheid van de conversie metingen en biedt adverteerders waardevolle inzichten in de effectiviteit van hun advertentiecampagnes.
Om enhanced Conversions te vastleggen, worden bij de conversie specifieke gegevens van de gebruiker vastgelegd. Deze gegevens worden vervolgens vergeleken met advertentiegegevens om te bepalen of de gebruiker interactie heeft gehad met een advertentie. De gegevens waarmee wordt gematcht kan worden zijn emailadres, telefoonnummer, naam of NAW-gegevens. Hoe meer gegevens er gekoppeld kunnen worden, hoe beter de resultaten.
Hoe gaat dat in de praktijk
Een gebruiker is ingelogd met zijn Google account en klikt op een advertentie via zijn smartphone, maar hij converteert niet. Enkele dagen later converteert de gebruiker op een ander device wel door direct naar de website te gaan. Door het opgegeven mailadres kan de gebruiker worden gekoppeld aan de klik op de advertentie, waardoor de conversie hieraan kan worden toegeschreven. Dit is een voorbeeld van een enhanced conversion voor web.
Is het gebruik van enhanced conversions privacyvriendelijk?
We hebben te maken met persoonsgegevens, daarom is privacy een belangrijk onderdeel. Gelukkig is het gebruik van enhanced conversions privacyvriendelijk. Dit komt doordat gegevens eerst worden gehasht, dit betekent dat ze geanonimiseerd worden voordat ze naar Google worden verstuurd. Google koppelt deze gehashte data aan gebruikersgegevens. Doordat de gegevens gehasht zijn, kan Google deze niet inzien, dit maakt het privacybestendig.
Welke waarde biedt enhanced conversies voor de marketeer?
Doordat er met enhanced conversions meer conversies worden geregistreerd, krijg je als marketeer beter inzicht in de customer journey van de klant. Door het instellen ervan stijgen conversies met zo’n 5% in de zoekresultaten, en tot wel 17% procent op YouTube advertenties, afhankelijk per branche, want bij een meubelzaak of autodealer zal het vaker voorkomen dat klanten offline converteren en bij een online kledingwinkel.
Op deze manier krijg je als marketeer een compleet beeld wat campagnes nu echt opleveren. Dit maakt het makkelijker om beslissingen te nemen en advertentiecampagnes te verbeteren, wat uiteindelijk leidt tot een hogere ROI voor je advertentie-uitgaven.
Meer inzicht in de klantreis met enhanced conversions? Doe een Funnelscan!