Google Ads

4 tips voor het effectief inzetten van Doel CPA

Het gebruik van slimme biedstrategieën in Google Ads kan het verschil maken tussen een campagne die slecht presteert en een campagne die goed presteert en waardevolle conversies oplevert. Een populaire biedstrategie is Doel CPA (Cost per Acquisition). Maar hoe zet je dit het meest efficiënt in? Werk je met leads, of werk je als B2B marketeer, dan is deze blog interessant voor jou. In deze blog vertel ik je namelijk alles over Doel CPA: wat het is, welke voordelen het biedt, en wanneer en hoe je deze strategie effectief kunt inzetten. Daarnaast deel ik 4 praktische tips om er het maximale uit te halen

Wat is een doel-CPA

Doel-CPA is een geautomatiseerde biedstrategie in Google Ads die zich richt op het behalen van conversies binnen vooraf gestelde kosten. Je geeft aan hoeveel je bereid bent om te betalen voor een conversie, het algoritme van Google Ads optimaliseert vervolgens de biedingen om zoveel mogelijk conversies te genereren tegen de opgegeven kosten per acquisitie.

Wanneer gebruik je Doel-CPA in je campagnes?

Het klinkt mooi en simpel, het instellen van een Doel-CPA, en Google zorgt ervoor dat je kosten per conversie eronder blijven. Zo simpel is het (helaas) niet. Voordat je gebruik kunt maken van Doel-CPA, hebben je campagnes wel historische conversie data nodig; minimaal 30 conversies per maand zijn er nodig. Met dit aantal is er genoeg informatie aanwezig om biedingen effectief te optimaliseren. Daarnaast is Doel-CPA vooral geschikt voor campagnes die gericht zijn op specifieke doelen zoals een verkoop of lead.

Doel CPA of Doel-ROAS?

Echter niet voor elke verkoop of lead. Want verkoop je producten met verschillende waarden, of genereer je leads die verschillende waarden vertegenwoordigen, dan is Doel-ROAS (Return on ad spend) een betere strategie. Hierbij gaat Google op zoek naar het maximale rendement op je investering in de campagne. Dus niet de meeste conversies, maar de meeste waarde. Vertegenwoordigen jouw verkopen of leads (nagenoeg) dezelfde waarde, dan is Doel-CPA de beste keuze.

Maar hoe kun je de Doel-CPA strategie zo effectief mogelijk inzetten. Er zijn een aantal praktische stappen die je kunt nemen om het maximale uit je campagnes te halen. Hieronder deel ik 4 tips die je helpen om Doel-CPA zo effectief mogelijk in te zetten.

Tip 1: Stel een realistisch Doel-CPA in

Klinkt logisch, maar het komt vaak voor dat een te laag Doel-CPA ingesteld wordt. Google moet ook ruimte krijgen om te leren en een steeds lagere kosten/converie te kunnen genereren. Wanneer het Doel CPA direct heel laag wordt ingesteld, is deze ruimte er niet, wat kan leiden tot een afname in conversies. Mijn advies is om het Doel CPA net iets hoger in te stellen dan de kosten/conversie die je op dat moment betaalt.

Voorbeeld:

Stel dat je nu €10 per conversie betaalt. Als je meteen een Doel-CPA van €5 instelt, kan het algoritme te weinig ruimte hebben om biedingen te optimaliseren, waardoor je aantal conversies snel kan dalen. Begin daarom altijd met een Doel-CPA net boven je huidige kosten per conversie, bijvoorbeeld op €11 of €12.

Tip 2: Zorg voor voldoende conversiedata

Om Doel CPA effectief in te zetten, is het belangrijk om over genoeg conversie data te beschikken in het account. Om Doel-CPA te kunnen inzetten is een minimum aantal conversies van 30 vereist. Hoe meer data je hebt, hoe beter het algoritme patronen kan herkennen en kansen kan vinden om conversies te genereren tegen je doelkosten. Heeft je campagne nog niet genoeg conversies, dan is de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ de beste optie.

Tip 3: Geef Google Ads voldoende leertijd

Na het instellen van Doel-CPA hoop je natuurlijk direct op resultaat. Het kan zijn dat je direct je conversies ziet stijgen, en de kosten per conversie zien dalen, maar wanneer dit niet het geval is, wijzig dan niet direct je campagne of Doel-CPA, maar geef het zo’n 30 dagen de tijd. Als er dan geen verbetering in zit, kun je een andere strategie kiezen.

Tip 4: Zoek en vind een stabiele Doel-CPA

Geen campagne is hetzelfde. Dus blijf testen en experimenteren met het toepassen van Doel-CPA’s. Zelf stel ik een Doel-CPA net iets hoger in dan de daadwerkelijke kosten per conversie. Hierdoor heeft de campagne ruimte om te leren. Na een tijdje ontdek je of je Doel-CPA nog scherper kan worden ingesteld. Verlaag niet te snel, en niet continu je Doel-CPA. Een stabiele Doel-CPA die Google voldoende ruimte geeft, levert je op lange termijn de meeste conversies op.

Je Google Ads campagnes naar een hoger niveau

Het inzetten van Doel-CPA kan je campagnes naar een hoger niveau tillen, maar het vereist geduld en doorlopend optimaliseren. Als je merkt dat je vastloopt of gewoon wat extra eens wilt sparren over je Google Ads campagnes, neem gerust contact op. Ik help je graag verder met het optimaliseren van je Google Ads campagnes.

Waar zie jij kansen of uitdagingen?

Tijd voor een afspraak!

Naam
E-mailadres of telefoonnummer
Bedankt. Uw bericht is ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Luc Visser
SEO expert
Wil jij met onze expert sparren?
]