Tip 1: Stel een realistisch Doel-CPA in
Klinkt logisch, maar het komt vaak voor dat een te laag Doel-CPA ingesteld wordt. Google moet ook ruimte krijgen om te leren en een steeds lagere kosten/converie te kunnen genereren. Wanneer het Doel CPA direct heel laag wordt ingesteld, is deze ruimte er niet, wat kan leiden tot een afname in conversies. Mijn advies is om het Doel CPA net iets hoger in te stellen dan de kosten/conversie die je op dat moment betaalt.
Voorbeeld:
Stel dat je nu €10 per conversie betaalt. Als je meteen een Doel-CPA van €5 instelt, kan het algoritme te weinig ruimte hebben om biedingen te optimaliseren, waardoor je aantal conversies snel kan dalen. Begin daarom altijd met een Doel-CPA net boven je huidige kosten per conversie, bijvoorbeeld op €11 of €12.
Tip 2: Zorg voor voldoende conversiedata
Om Doel CPA effectief in te zetten, is het belangrijk om over genoeg conversie data te beschikken in het account. Om Doel-CPA te kunnen inzetten is een minimum aantal conversies van 30 vereist. Hoe meer data je hebt, hoe beter het algoritme patronen kan herkennen en kansen kan vinden om conversies te genereren tegen je doelkosten. Heeft je campagne nog niet genoeg conversies, dan is de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ de beste optie.
Tip 3: Geef Google Ads voldoende leertijd
Na het instellen van Doel-CPA hoop je natuurlijk direct op resultaat. Het kan zijn dat je direct je conversies ziet stijgen, en de kosten per conversie zien dalen, maar wanneer dit niet het geval is, wijzig dan niet direct je campagne of Doel-CPA, maar geef het zo’n 30 dagen de tijd. Als er dan geen verbetering in zit, kun je een andere strategie kiezen.
Tip 4: Zoek en vind een stabiele Doel-CPA
Geen campagne is hetzelfde. Dus blijf testen en experimenteren met het toepassen van Doel-CPA’s. Zelf stel ik een Doel-CPA net iets hoger in dan de daadwerkelijke kosten per conversie. Hierdoor heeft de campagne ruimte om te leren. Na een tijdje ontdek je of je Doel-CPA nog scherper kan worden ingesteld. Verlaag niet te snel, en niet continu je Doel-CPA. Een stabiele Doel-CPA die Google voldoende ruimte geeft, levert je op lange termijn de meeste conversies op.
Je Google Ads campagnes naar een hoger niveau
Het inzetten van Doel-CPA kan je campagnes naar een hoger niveau tillen, maar het vereist geduld en doorlopend optimaliseren. Als je merkt dat je vastloopt of gewoon wat extra eens wilt sparren over je Google Ads campagnes, neem gerust contact op. Ik help je graag verder met het optimaliseren van je Google Ads campagnes.