ROI staat voor “Return on Investment” (rendement op investering). Het is een maatstaf die gebruikt wordt om de efficiëntie of winstgevendheid van een investering/ campagne te beoordelen. ROI wordt berekend door de netto-opbrengst van de investering te delen door de kosten van de investering en vervolgens te vermenigvuldigen met 100 om een percentage te krijgen. De formule is:

Een positieve ROI betekent dat de investering winstgevend is, terwijl een negatieve ROI aangeeft dat de investering verliesgevend is. Het helpt bedrijven en investeerders om te beoordelen of een bepaalde investering waarde toevoegt in vergelijking met andere potentiële investeringen.
Voorbeeld:
Stel, je hebt een marketingcampagne uitgevoerd die €10.000 heeft gekost. Door de campagne heb je extra omzet van €40.000 gegenereerd.
- Kosten van de campagne: €10.000
- Opbrengsten: €40.000
- Netto-opbrengst: €40.000 – €10.000 = €30.000
De ROI zou zijn:

Een ROI van 300% betekent dat je voor elke euro die je aan de campagne hebt besteed, drie euro aan netto-opbrengst hebt gekregen. Dit is een indicator dat de campagne zeer effectief was in het genereren van waarde ten opzichte van de kosten.
Heb je een online marketing uitdaging en wil je inzicht in je groeikansen? Maak dan vrijblijvend een kennismakingsafspraak.